klik2

klik2

klik2

Wednesday, March 31, 2010

Kasih Seorang Ayah




“Burung apa?”
“Burung murai.”
“Burung apa?”
“Burung murai.”
“Burung apa?”
“Burung murai.”

Demikian antara ungkapan sebuah iklan terkenal di kaca TV suatu masa dahulu yang mendapat perhatian rakyat Malaysia. Dialog yang menyentuh hati antara seorang anak dengan ayahnya ini sangat sesuai untuk didedikasikan kepada masyarakat sempena Hari Bapa. Mesej yang hendak disampaikan cukup jelas, mampu meruntun hati dan jiwa anak-anak yang sebahagiannya mungkin terlupa bagaimana lelaki bernama Bapa atau Ayah membesarkan mereka.

Sketsa bermula apabila seorang bapa yang uzur bertanya kepada anaknya, yang sudah berkerjaya dan berkeluarga, akan nama seekor burung yang dilihatnya. Anaknya menjawab lembut, “Itu burung murai, abah.”

Tiba-tiba ayahnya bertanya soalan yang sama dan dijawab lagi oleh anaknya. Kali keempat ayahnya bertanya, nada jawapan si anak mula berubah. “Abah... abah ni tak dengar atau sengaja buat-buat tak dengar? Kan saya dah beritahu tadi, itu burung murai.”

Sambil tersenyum si ayah menghulurkan diari milik Almarhum isterinya kepada si anak. “Nah, cuba baca apa yang Mak kau tulis.”

Si anak menyambut diari tersebut lalu membacanya. Ibunya mencoretkan bagaimana bahagianya dia melihat suaminya yang jarang berada di rumah melayan kerenah anak sulung mereka di halaman. Tiba-tiba si anak terlihat seekor anak burung murai terjatuh dari sarangnya. Dia pun menjerit memberitahu ayahnya lalu bertanya, “Abah, itu burung apa?” Ayahnya menjawab, “Burung murai, nak.”

“Burung apa?” tanya si anak lagi.
“Burung murai,” jawab si ayah.
“Burung apa?”
“Burung murai, sayang”

Si anak terus mengajukan soalan yang sama berulang-ulang kali, namun ayahnya tetap setia menjawab tanpa jemu.

Begitulah antara sketsa kasih sayang seorang ayah terhadap anaknya yang dipaparkan kepada kita. Kalau kasih ibu dikatakan membawa ke syurga, bagaimana pula kasih ayah? Ya, ada orang berkata, kasih ayah tetap hangat di mana-mana. Memang benar. Lantaran seorang ayah selalu dikaitkan dengan orang yang mencari rezeki dalam keluarga, setiap langkahnya untuk mendapatkan sesuap nasi pasti telah diniatkan sejak awal untuk menyara keluarganya, memberi makan isterinya dan membesarkan anak-anaknya, demi Allah.

Bayangkanlah dalam sebuah keluarga yang hanya si bapa bekerja, sudah tentulah bapa ini bertungkus-lumus membuat kerja itu dan ini, sepenuh masa dan separuh masa, sepenuh hati dan separuh mati, semata-mata untuk mendapatkan rezeki yang halal. Bayangkanlah para bapa yang ditugaskan di luar daerah atau luar negara untuk satu jangka masa yang lama. Perasaan rindu terhadap keluarga, rumahtangga dan kampung halaman terpaksa dipendamkan demi kerjaya. Semuanya dilakukan demi kasih sayangnya terhadap isteri dan anak-anak. Apatah lagi seorang bapa yang beriman, pasti besar impiannya untuk melihat anak-anak yang dididiknya berjaya menjadi insan yang soleh dan solehah. Pasti tinggi cita-citanya untuk menyaksikan zuriatnya menjadi pewaris yang memimpin dunia ini ke mercu kehidupan yang diredhai dan diberkati Ilahi.

Terima kasih Ayah, Abah, Apak, Papa, Abi, Bapak, Daddy..... Kami mendoakan semoga Allah memanjangkan umurmu. Biarpun dirimu telah pergi, nama dan kebaikanmu tetap hidup sepanjang usia. Kami mendoakan semoga Allah mengampuni dosamu dan mengasihanimu sebagaimana dirimu mengasihi kami sejak kami kecil sehingga sekarang.

Ya Allah, terimalah segala amalan kebaikan bapa kami dan tempatkanlah dia dalam kalangan orang-orang yang mendapat kasih sayang-Mu. Amin.

source : www.malaysiaharmoni.com

5 comments:

  1. Wa...syg giler kat abh sy..
    pg2 buta nie jd windu lak kat abh
    bl bc entri mu nih..:(

    teringat ag iklan nie..

    ReplyDelete
  2. ayah awk dh xde ker? al-fatihah utk arwah...ttbe rindu mak :( sob sob sob

    ReplyDelete
  3. kasih ayah tiada berpenghujung :)

    ReplyDelete
  4. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : melasian77cs@gmail.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    asianbet77.com

    Download Disini

    ReplyDelete